Sunday 28 August 2016

Kementerian Pelancongan & Kebudayaan Malaysia

Jabatan Pelancongan pertama kali ditubuhkan di bawah Kementerian Perdagangan Malaysia pada tahun 1959. Kemasukan objektif utama pelancongan ke dalam Rancangan Malaysia ke-2 negara 1971-1975 seterusnya menekankan peranan pelancongan dalam ekonomi.

Dalam menyokong kerajaan tahun 1980-an untuk pelancongan diteruskan dengan penubuhan Kementerian Kebudayaan dan Pelancongan pada tahun 1987.

Pada 20 Mei 1992, Kementerian Kebudayaan dan Pelancongan telah ditukar nama kepada Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Pelancongan atau KKP.

Pada bulan April 2004, KKP telah berpecah untuk memudahkan penubuhan sebuah kementerian yang berasingan mis Kementerian Pelancongan (Kementerian Pelancongan) yang bertanggungjawab semata-mata untuk perkara-perkara yang berkaitan dengan pelancongan. Perkembangan ini mencerminkan kesungguhan kerajaan dalam mempromosikan pelancongan sebagai satu daripada penjana pendapatan utama utama bagi negara ini.

Pada 15 Mei 2013, Kementerian Pelancongan telah diubah kepada Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan (KPK) selepas Pilihan Raya Umum ke-13. Ini adalah untuk berkhidmat kepada hubungan rapat antara pelancongan dan budaya dalam usaha untuk mempromosikan Malaysia sebagai destinasi top-of-the-fikiran, sejajar dengan itu slogan yang pernah popular "Malaysia, Truly Asia".


VISI

Membangunkan Malaysia sebagai pelancong bertaraf dunia dan destinasi kebudayaan serta untuk membina identiti negara yang berteraskan seni, budaya dan warisan.

MISI

Untuk meningkatkan sektor pelancongan dan budaya dan juga untuk menguatkan, memulihara dan memelihara seni negara, budaya dan warisan.

PERNYATAAN DASAR KEMENTERIAN

Untuk melonjakkan sektor pelancongan dan budaya berdaya saing dan mampan ke arah pembangunan sosio-ekonomi negara.

OBJEKTIF


  • Untuk mengukuhkan seni, budaya dan warisan ke arah meningkatkan perpaduan negara berdasarkan Dasar Kebudayaan Kebangsaan;
  • Untuk meningkatkan sinergi dan kerjasama di kalangan pemain industri pelancongan dan kebudayaan ke arah menjadikan Malaysia pelancongan pilihan dan destinasi kebudayaan;
  • Mengukuhkan sektor pelancongan dan budaya ke arah memperkasakan ekonomi negara;
  • Untuk menggalakkan keunikan Malaysia dalam bidang seni, budaya dan warisan sebagai pemangkin utama pertumbuhan dalam sektor pelancongan dan kebudayaan; dan
  • Membangunkan berpengetahuan, berkemahiran, kreatif dan inovatif modal insan dalam sektor pelancongan dan kebudayaan.
Untuk logo syarikat Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia :

MOTAC Logo
Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia juga akan menjalankan beberapa program dan aktiviti yang melibatkan orang ramai. antaranya:


  • Volunteer Tourism ialah satu program Kementerian Pelancongan yang melibatkan Sukarelawan daripada orang awam. 
  • Student Tourism Programme ialah Program Pelancongan Pelajar yang telah dilancarkan secara rasmi pada 24 Februari 2001 oleh Menteri Kebudayaan, Kesenian dan Pelancongan dan Menteri Pelajaran.
  • Education Tourism ialah Malaysia meletakkan dirinya sebagai pusat kecemerlangan pendidikan di rantau Asia Pasifik. Bagi mencapai matlamat ini, pelbagai kemudahan dan infrastruktur pendidikan telah ditubuhkan. Institusi awam dan pengajian tinggi swasta serta program kerjasama dengan institusi asing pengajian tinggi juga telah dipergiatkan untuk menarik lebih ramai pelajar asing untuk melanjutkan pengajian di Malaysia.
  • Agro-Tourism ialah satu konsep pelancongan yang semakin popular di Malaysia kerana ia menawarkan pelancong pelbagai aktiviti berkaitan dengan sektor pertanian. Malaysia adalah sebuah negara yang kaya dengan sumber pertanian.
  • Sports Tourism ialah Malaysia giat mempromosikan dirinya sebagai penganjur dan tuan rumah pelbagai acara sukan bertaraf dunia dan aktiviti rekreasi, menjadikan ia destinasi pelancongan sukan utama di rantau Asia-Pasifik. Sukan Komanwel 1998, Formula 1 Kejohanan, Kejohanan Powerboat F1 dan Le Tour de Langkawi adalah sebahagian daripada acara sukan yang diiktiraf di peringkat antarabangsa.

No comments: