Sunday 25 September 2016

Pelancongan Mistik

Kelli's Castle


Rumah Istana Kellie atau Rumah Kellas telah dibina pada tahun 1910 oleh seorang peladang getah terkemuka British bernama William Kellie Smith. Bangunan tiga tingkat dibina mengikut reka bentuk sebuah istana Moghul di bandar Agra, India. Tukang-tukang binaan bangunan tersebut dibawa khas dari Madras.

Oleh kerana terlalu taksub dengan agama Hindu dan budaya India, Smith merancang rumah ini bagi berbentuk mirip senibina orang-orang Madras, dengan semua batu bata dan seramik diimport dari India. Dia turut membawa sejumlah besar pekerja buruh India dalam impiannya untuk membina Rumah Kellas menurut seni bina India asli. Bangunan ini dapat dilalui dari jalan utama dengan berjalan menyeberangi jambatan yang melintasi sungai.



Sedemikianpun, bukan kos mengimport bahan dan buruh dari luar negeri untuk membina rumah itu yang menarik perhatian pelancong tempatan dan asing. Antara hal yang luar biasa mengenai Istana Kellie ialah lif yang pertama di Malaya yang menghubungkan sayap kanan sampai ke lantai atas, dan adanya dua terowong yang menganjur ke bawah sungai berdekatannya. Salah satunya ialah terowongan yang menghubungkan beberapa candi Hindu yang tidak jauh dari rumah utama.

Di tingkat dua, Smith merancang untuk membangun sebuah lapangan tenis dalaman - sebuah projek yang bercita-cita tinggi walaupun dibandingkan dengan piwaian hari ini. Pada tingkat tertinggi, ada halaman untuk bersantai. Puri ini adalah untuk menjadi pusat berhibur pemilik ladang koloni kaya yang telah menetap di Malaya. Rumahnya unik malah turut dilaporkan di akhbar London pada tanggal 15 September 1911.


Highland Tower


Highland Towers terdiri daripada tiga blok 12 tingkat, dibina secara berperingkat antara tahun 1974 dan 1982 di pangkalan barat bukit curam curam yang kemudiannya teres meluas pada awal 1980an. Setiap blok telah masing-masing bernama:
  • Blok 1 (dibina 1977, paling selatan)
  • Blok 2 (dibina 1979, utara-barat laut blok 1, sedikit tinggi daripada dua yang lain, lebih dekat masuk ke bukit)
  • Blok 3 (dibina 1981, barat laut blok 1, barat blok 2).
Sebuah kolam renang terletak di antara barat laut Blok 2 dan timur laut belakang Blok 3. Blok 1 runtuh selepas 10 hari hujan berterusan membawa kepada tanah runtuh selepas tembok penahan di belakang tempat letak kereta Menara gagal.

Menara-menara adalah rumah kepada keluarga kelas pertengahan mewah; peratusan besar penduduk adalah ekspatriat. Highland Towers terkenal pada 1980-an dan awal 1990-an untuk menjadi tempat yang popular untuk orang-orang kaya untuk menyembunyikan perempuan-perempuan simpanan mereka.


Hospital Lady Templer

Hospital Lady Templer yang terletak di Cheras ini dibina pada tahun 1952 dan dirasmikan oleh Lady Templer iaitu isteri kepada bekas Pesuruhjaya Tinggi British, Sir Gerald Templer. Hospital ini memberi rawatan khas kepada pesakit jantung, paru-paru dan batuk kering. Ianya juga merupakan hospital pertama di Malaysia yang mengadakan pembedahan jantung.

Kerajaan Negeri Selangor telah menyerahkan sebidang tanah seluas 20.3 hektar di Jalan Cheras, Kuala Lumpur. Di Peringkat awal kakitangan hospital ini terdiri dari pakar perubatan, tiga orang pegawai perubatan, jururawat, juru x-ray, dan pembantu jururawat. Hospital ini mula menerima pesakit pada Ogos 1955 kebanyakkan pesakit yang diterima adalah pesakit yang tidak sembuh walaupun sudah diberi perubatan oleh hospital lain.

Walaubagaimanapun hospital lady templer ini telah ditutup pada tahun 1985 dan hanya sebahagiannya sahaja dibuka dan dijadikan poliklinik sehingga tahun 1995. Rumah mayat hospital ini juga pernah menempatkan mayat-mayat mangsa tragedi 13 Mei 1969.


Kini hospital ini telah dirobohkan dan kawasan itu juga sedang dalam pembinaan, bina apa tak pasti nampak macam kondominium tak pun hospital nie dibangunkan semula. Sejak penutupan hospital ini banyak kisah misteri telah berlaku. Antaranya kelibat perempuan yang mendukung anaknya, perempuan berambut panjang. Kalau korang nak baca kisah-kisah misteri yang pernah terjadi pada orang yang pergi hospital nie boleh baca kat link bawah nie :




Victoria Institution, Kuala Lumpur


Dalam tahun 1880-an, Raffles Institution (RI) di Singapura berkembang sebagai sebuah sekolah yang cemerlang. Beberapa pemimpin masyarakat yang terkenal, termasuk Sultan Abdul Samad, Kapten Cina (Chinese Captain) Kuala Lumpur, Yap Kwan Seng, tauke Loke Yew dan Thamboosamy Pillay mencadangkan untuk menubuhkan sekolah yang sama mencontohi RI untuk memberikan perdana pendidikan Bahasa Inggeris-sederhana untuk kanak-kanak di Kuala Lumpur. Dengan sokongan daripada Residen British di Selangor, batu asas Victoria Institution telah dibentangkan pada tahun 1893. Sekolah dibuka pada bulan Julai 1894. Nama sekolah memperingati Jubli Emas Queen Victoria.


Pada 13 September 1945 sekolah merupakan tapak penyerahan rasmi ke-29 Tentera Jepun Imperial ke Leftenan Jeneral Ouvry Roberts daripada India Kor ke-34.


Antara kisah seram yang dikaitkan dengan VI :-
Kisah Satu
Ada satu bilik muzik yang terletak di bawah tanah. Untuk ke bilik ini kena melalui terowong yang panjang. Seorang pelajar telah hilang di sini tidak dapat ditemui sehingga hari ini.
Kisah Dua
Berdasarkan pengalaman seorang pengawal keselamatan. Suatau hari dia bertugas untuk shift malam. Seperti biasa dia membuat rondaan di sekitar sekolah. Semasa melalui Pavilion (stor barangan sukan) dia terdengar bunyi orang sedang berkawad di padang. Selepas itu Pak Guard telah mengambil cuti sakit kerana demam panas seminggu. Sebab dia telah ternampak sepasukan tentera Jepun sedang berkawad.
Kisah Tiga
Semasa pendudukan Jepun, sekolah ini telah dijadikan markas tentera. Tandas di Victoria Institution telah menjadi tempat pancung kepala tawanan perang. Diceritakan pernah seorang pelajar ternampak mayat tergantung di pintu tandas. Ada juga yang cerita telah terlihat darah mengalir keluar dari dalam tandas. Jangan terkejut disebalik banyak kisah mistik yang terjadi, Tandas 206 ini masih digunakan.
Kisah Empat
Di VI ada sebuah menara jam dengan tinggi kira-kira 30 meter. Ramai pelajar pernah ternampak “benda” duduk di atas menara jam itu pada waktu malam.
Kisah Lima
Kisah daripada pelajar-pelajar yang terlibat dengan band koir. Budak-budak band ini selalu praktis sampai lewat malam di sekolah. Suatu kisah yang berlaku pada 2005, seorang pelajar band telah hilang dan ditemui semula sedang tidur di atas tangki air. Setalah ditanya, pelajar ini kata dia telah terjumpa seorang perempuan berjalan seorang diri di dalam kawasan sekolah. Atas dasar prihatin dia cuba bertanya pada wanita itu. Kemudian dia tidak sedarkan diri dan tidak ingat apa-apa.

No comments: